Informacja
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) 27 stycznia 2023 r. udzieliła zezwoleń na przejęcie przez Generali Powszechne Towarzystwo Emerytalne S.A. zarządzania funduszami emerytalnymi NNLife Otwartym Funduszem Emerytalnym i NNLife Dobrowolnym Funduszem Emerytalnym od Grupy NN. Po udzieleniu zezwoleń przez KNF, z dniem 1 lutego 2023 r Generali PTE S.A. stało się organem zarządzającym NNLife OFE i NNLife DFE.
Daty rozpoczęcia i zakończenia likwidacji funduszy wskazane przez KNF w zezwoleniach to:
- NNLife DFE:
- 10.02.2023 r. - dzień rozpoczęcia likwidacji funduszu
- 14.07.2023 r. - dzień zakończenia likwidacji funduszu
Informujemy, że w dniu 14 lipca 2023 r. nastąpiło zakończenie likwidacji NNLife DFE.
- NNLife OFE:
- 10.02.2023 r. - dzień rozpoczęcia likwidacji funduszu
- 21.07.2023 r. - dzień zakończenia likwidacji funduszu
Informujemy, że w dniu 21 lipca 2023 r. nastąpiło zakończenie likwidacji NNLife OFE.
Członkowie dotychczasowego NNLife DFE w związku z likwidacją Funduszu mogli przenieść swoje oszczędności emerytalne do innych instytycji finansowych, w tym do Generali Dobrowolnego Funduszu Emerytalnego, dokonali zwrotu całości środków lub realizacji wypłaty. Dziękujemy Państwu za aktywne podjęcie działań.
Z dniem 21 lipca 2023 r. łączymy rejestr członków NNLife OFE z rejestrem Generali OFE. Cieszymy się, że mogliśmy przyjąć dotychczasowych członków NNLife OFE pod skrzydła Generali Otwartego Funduszu Emerytalnego zarządzanego przez Generali Powszechne Towarzystwo Emerytalne S.A. (Generali PTE S.A.).
Podstawy prawne
- ustawa z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Ustawa)
- ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Ustawa o IKE/IKZE).
Przejęcie zarządzania dobrowolnym funduszem emerytalnym przez inne powszechne towarzystwo emerytalne oraz proces likwidacji dobrowolnego funduszu emerytalnego podlegają kontroli Komisji Nadzoru Finansowego.
Twoje dane osobowe
Ponieważ w związku z likwidacją NNLife OFE stali się Państwo członkami Generali Otwartego Funduszu Emerytalnego, informujemy, że z dniem 21 lipca 2023 roku zmienił się administrator Państwa danych osobowych, którym jest Generali Otwarty Fundusz Emerytalny reprezentowany i zarządzany przez Generali Powszechne Towarzystwo Emerytalne S.A. z siedzibą przy ul. Senatorskiej 18, 00-082 Warszawa.
Zapoznaj się z pełną treścią informacji o przetwarzaniu danych osobowych, która dostępna jest pod poniższym linkiem.
W przypadku dotychczasowych członków NNLife DFE, którzy w ramach wypłaty transferowej przenieśli swoje oszczędności emerytalne do Generali DFE, dane osobowe są przetwarzane przez Generali Dobrowolny Fundusz Emerytalny reprezentowany i zarządzany przez Generali Powszechne Towarzystwo Emerytalne S.A. z siedzibą przy ul. Senatorskiej 18, 00-082 Warszawa.
Zapoznaj się z pełną treścią informacji o przetwarzaniu danych osobowych, która dostępna jest pod poniższym linkiem.
Dane kontaktowe do obsługi spraw dotyczących Generali OFE i Generali DFE
W sprawach związanych z członkostwem w Generali OFE i Generali DFE prosimy o kontakt:
- telefoniczny: 913 913 913 (pn.-pt. godz. 9.00 - 17.00)
- e-mailowy: centrumklienta@generali.pl
- listowny:
Dotyczy OFE
Generali OFE
ul. Senatorska 18
00-082 Warszawa
Dotyczy DFE
Generali DFE
ul. Senatorska 18
00-082 Warszawa
Wszelkie informacje dotyczące funkcjonowania Generali OFE oraz Generali DFE udostępniliśmy tutaj:
- dla członków Generali OFE: https://www.generali.pl/dla-ciebie/emerytura/ofe-otwarty-fundusz-emerytalny
- dla oszczędzających na IKZE prowadzone w ramach Generali DFE: https://www.generali.pl/dla-ciebie/emerytura/ikze-indywidualne-konto-zabezpieczenia-emerytalnego-w-dfe
- dla oszczędzających na IKE prowadzone w ramach Generali DFE: https://www.generali.pl/dla-ciebie/emerytura/ike-indywidualne-konto-emerytalne-w-dfe
Serdecznie Państwa zapraszamy do zapoznania się z tymi informacjami.
Reklamacje
Informacje dotyczące składania reklamacji są dostępne tutaj.
1. Co oznacza połączenie rejestru członków NNLife OFE z rejestrem Generali OFE?
W okresie 6 miesięcy od dnia wydania przez organ nadzoru zezwolenia na przejęcie zarządzania przez Generali PTE co nastąpiło 27 stycznia 2023 r., fundusz podlegający likwidacji (NNLife OFE) oraz fundusz przejmujący (Generali OFE) były obowiązane dopełnić czynności niezbędnych do połączenia obu rejestrów.
W związku z powyższym, z dniem 21 lipca 2023 r.:
- zostało dokonane przeniesienie aktywów likwidowanego funduszu do Generali OFE;
- Generali OFE jako fundusz przejmujący wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki funduszu przejętego;
- jednostki rozrachunkowe istniejące w NNLife OFE zostały przeliczone na jednostki rozrachunkowe w Generali OFE;
- członkowie NNLife OFE stali się członkami Generali OFE na warunkach określonych w statucie funduszu przejmującego.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) dokonał zmian w Centralnym Rejestrze Członków Otwartych Funduszy Emerytalnych.
2. Byłem członkiem NNLife OFE - jak mogę teraz uzyskać dostęp do swojego rachunku OFE?
Zapraszamy do korzystania z przygotowanego dla naszych klientów serwisu internetowego Konto Klienta, który umożliwia dostęp do rachunku w Generali OFE: konto.generali.pl/sign-in
WAŻNE INFORMACJE
W związku z migracją i połączeniem obu funduszy, członkom NNLife OFE zostały nadane w Generali OFE nowe numery rachunków OFE. Aby zalogować się do Konta Klienta mogą Państwo skorzystać ze swojego poprzedniego numeru umowy NNLife OFE. Mamy nadzieję, że to rozwiązanie ułatwi Państwu uzyskanie dostępu do swojego rachunku OFE.
W Koncie Klienta można m.in.:
- sprawdzić nowy numer rachunku w Generali OFE;
- sprawdzić szczegóły rachunku OFE (środki, transakcje, historię);
- sprawdzić aktualne dane i dane osób uprawnionych;
- dokonać zmiany danych kontaktowych (nr telefonu, adresu e-mail, adresu do korespondencji);
- dokonać zmiany uzgodnienia wysyłki rocznej informacji o środkach.
Aby aktywować Twoje Konto Klienta:
- wejdź na stronę konto.generali.pl/sign-in
- skorzystaj z opcji "Utwórz konto"
- uzupełnij dane
Jak zmienić dane kontaktowe?
Aktualizacji danych możesz dokonać na kilka sposobów. Wybierz najdogodniejszy dla Ciebie:
- formularz zmiany danych osobowych - wypełnij online
- formularz zmiany osób uprawnionych - wypełnij online
- formularz zmiany małżeńskich stosunków majątkowych - wypełnij online
- zamów formularz aktualizacji - wybrany formularz zostanie wysłany do Ciebie na wskazany adres korespondencyjny,
- prześlij pismo z informacją, które dane ulegają zmianie (podaj w piśmie nr swojego rachunku, potwierdź nowe dane własnoręcznym podpisem)
- skorzystaj z serwisu internetowego Konto Klienta - umożliwia zmianę danych teleadresowych (adresu do korespondencji, adresu email, numeru telefonu kontaktowego)
Formularz aktualizacji danych zawartych w umowie członkostwa
Formularz ten należy zamówić w przypadku zmiany np. dokumentu tożsamości, nazwiska, adresu zamieszkania/korespondencyjnego.
Formularz aktualizacji osób uprawnionych
Formularz ten należy zamówić w przypadku zmiany dotychczas wyznaczonych osób uprawnionych, bądź też w przypadku chęci wyznaczenia osób uprawnionych, jeśli nie zostały one wyznaczone podczas zawarcia umowy z Funduszem.
Formularz oświadczenia Członka Generali OFE w zakresie małżeńskich stosunków majątkowych
Formularz ten należy zamówić w przypadku zmiany w zakresie małżeńskich stosunków majątkowych (zawarcie związku małżeńskiego, rozwód, unieważnienie małżeństwa, ustanie wspólności majątkowej w trakcie trwania małżeństwa).
Wypełniony i podpisany formularz aktualizacji wyślij na adres:
Generali OFE
ul. Senatorska 18
00-082 Warszawa
Jak zmienić formę przesyłania informacji o środkach zgromadzonych na rachunku?
- zaloguj się i zmień formę przesyłania bezpośrednio przez Konto Klienta: https://konto.generali.pl/sign-in
- skorzystaj z formularza zmiany danych osobowych - wypełnij online
- zamów formularz aktualizacji - wybrany formularz zostanie wysłany do Ciebie na wskazany adres korespondencyjny;
- prześlij pismo z informacją, które dane ulegają zmianie (podaj w piśmie nr swojego rachunku, potwierdź nowe dane własnoręcznym podpisem).
Pismo wyślij na adres:
Generali OFE
ul. Senatorska 18
00-082 Warszawa
W sprawach związanych z członkostwem w Generali OFE i Generali DFE prosimy o kontakt:
- telefoniczny: 913 913 913 (pn.-pt. godz. 9.00 - 17.00)
- e-mailowy: centrumklienta@generali.pl
- listowny:
Dotyczy OFE
Generali OFE
ul. Senatorska 18
00-082 Warszawa
Dotyczy DFE
Generali DFE
ul. Senatorska 18
00-082 Warszawa
W przypadku śmierci członka Generali Otwartego Funduszu Emerytalnego, skontaktuj się z nami:
- telefonicznie pod numerem: 913 913 913
- elektronicznie pod adresem e-mail: centrumklienta@generali.pl
- skorzystaj z formularza zgłoszenia zgonu, pobierz go, wypełnij i prześlij na adres:
Generali OFE
ul. Senatorska 18
00-082 Warszawa
Formularz zgłoszenia zgonu członka Generali OFE
Po otrzymaniu zgłoszenia śmierci członka OFE przygotujemy i prześlemy pisemną informację na temat procedury wypłaty środków zgromadzonych na rachunku zmarłego klienta na rzecz osób uprawnionych.
Wypłata środków z Funduszu realizowana jest w oparciu o Ustawę z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z dnia 20 listopada 1997 r.).
- W przypadku śmierci członka OFE połowa środków zgromadzonych na rachunku w funduszu przekazywana jest – w ramach wypłaty transferowej – na rachunek współmałżonka w otwartym funduszu emerytalnym w zakresie, w jakim środki te stanowiły przedmiot małżeńskiej wspólności majątkowej.
- Jeśli współmałżonek nie jest członkiem żadnego OFE i w ciągu 2 miesięcy nie wskaże rachunku w wybranym przez siebie funduszu, na jego rzecz zostanie otwarty rachunek w funduszu zmarłego członka, w celu realizacji wypłaty transferowej.
- Pozostałe środki zostaną przekazane osobom wskazanym przez członka OFE w umowie członkostwa. W przypadku braku wskazania osób uprawnionych do odbioru środków, wejdą one w skład spadku.
Otwarty fundusz dokonuje wypłaty środków należnych osobie uprawnionej w terminie 3 miesięcy, nie wcześniej jednak niż w terminie 1 miesiąca, od dnia przedstawienia funduszowi kompletu dokumentów umożliwiających zrealizowanie wypłaty.
Informacje dotyczące składania reklamacji są dostępne tutaj.
Archiwum - Inwestycje NNLife
Archiwum - Struktura aktywów NNLife OFE i DFE (roczna; dla OFE: półroczna i miesięczna)
Archiwum - Struktura aktywów MetLife/NNLife OFE i DFE (roczna; dla OFE: półroczna i miesięczna)
Archiwum - Sprawozdania WZA (dotyczy NNLife OFE i NNLife DFE)
- 2022.07.12_WZ_ASSECO BUSINESS SOLUTIONS S.A._Konspekt.pdf
- 2022.03.04_ZO_OT LOGISTICS_H_Konspekt.pdf
- 2022.08.11_ZO_OT LOGISTICS_H_Konspekt.pdf
- 2022.06.29_WZ_BENEFIT SYSTEMS S.A._Konspekt.pdf
- 2022.06.28_WZ_OT LOGISTICS S.A._Konspekt .pdf
- 2022.05.16_NWZ_MLP Group S.A._Konspekt .pdf
- 2022.06.29_WZ_PKP CARGO S.A._Konspekt .pdf
- 2022.06.30_WZ_ZPUE S.A._Konspekt .pdf
- 2022.06.28_WZ_COMARCH S.A._Konspekt.pdf
- 2022.07.21_WZ_PKN ORLEN S.A._Konspekt .pdf
- 2022.06.30_WZ_COMP S.A._Konspekt .pdf
- 2022.05.11_WZ_MENNICA POLSKA S.A._Konspekt.pdf
- 2022.07.20_WZ_GRUPA LOTOS S.A._Konspekt .pdf
- 2022.05.31_WZ_ASSECO BUSINESS SOLUTIONS S.A._Konspekt .pdf
- 2022.06.01_WZ_NEWAG S.A._Konspekt .pdf
- 2022.10.25_ZO_OT LOGISTICS SA_Konspekt.pdf
- 2022.04.28_WZ_WAWEL S.A._Konspekt.pdf
- 2022.05.25_WZ_GRUPA KĘTY S.A._Konspekt.pdf
- 2022.05.17_WZ_DEVELIA S.A._Konspekt.pdf
- 2022.05.16_WZ_MLP Group S.A._Konspekt .pdf
- 2022.03.07_WZ_PGE S.A._Konspekt.pdf
- 2022.04.21_ZO_OT LOGISTICS SA_Konspekt.pdf
- 2022.05.09_WZ_ONDE S.A._Konspekt.pdf
- 2022.05.31_WZ_FABRYKA FARB I LAKIERÓW ŚNIEŻKA S.A._Konspekt .pdf
- 2022.03.10_WZ_ENEA S.A._Konspekt.pdf
- 2022.03.17_WZ_GRUPA KĘTY S.A._Konspekt.pdf
Archiwum - Sprawozdania WZA (dotyczy NNLife OFE i NNLife DFE)
Archiwum - Stopy zwrotu NNLife OFE
Archiwum - Stopy zwrotu MetLife/NNLife OFE
Archiwum - Wartość Jednostki Rozrachunkowej NNLife
1. Na czym polegały zmiany dotyczące funkcjonowania OFE wprowadzone w 2014 r.?
Najważniejsze zmiany:
- nastąpiło przeniesienie 51,5% środków z rachunków członków OFE do ZUS (w lutym 2014 r.) i zapisanie ich wartości na subkontach w ZUS,
- od lutego do czerwca 2014 r. podział składki emerytalnej dla członków OFE był następujący: 2,92% do OFE i 16,6% do ZUS, po tym okresie zależał od decyzji członka Funduszu,
- dobrowolność składkowania do OFE – ubezpieczeni w wyznaczonych okresach decydują, czy składka emerytalna będzie trafiać do OFE (2,92% podstawy wymiaru) i do ZUS (16,6%), czy też cała składka (19,52%) będzie trafiać tylko do ZUS (pierwsze i drugie „okno wyboru/transferowe” miało miejsce odpowiednio od 1 kwietnia do 31 lipca 2014 oraz 2016 roku, kolejne miało nastąpić w analogicznym okresie 2020 roku (zostało odwołane w związku z ogłoszonym stanem epidemii), a następne co 4 lata),
- zmniejszyła się o połowę opłata od składki do OFE – maks. 1,75% zamiast 3,5%,
- OFE inwestują nadal na rynkach kapitałowych, ale nie mogą nabywać obligacji Skarbu Państwa,
- pojawił się tzw. „suwak bezpieczeństwa” polegający na tym, że kapitały osób, którym pozostało 10 lub mniej lat do emerytury, będą w ratach miesięcznych przenoszone na ich subkonta w ZUS. Całość emerytury dożywotniej wypłacać będzie ZUS.
2. Nie udało mi się złożyć oświadczenia o przekazywaniu składki do otwartego funduszu emerytalnego w wyznaczonym terminie. Czy to oznacza, że przestaję być członkiem OFE? Czy mogę złożyć to oświadczenie teraz?
Oświadczenie dotyczyło przekazywania składki emerytalnej. Brak oświadczenia nie wpływa na środki zgromadzone dotychczas na rachunku OFE, czyli na środki, które pozostały po obowiązkowym przeniesieniu części środków do ZUS w lutym 2014 roku. Osoba, która nie złożyła oświadczenia, nadal jest członkiem OFE i środki pozostające na jej rachunku są nadal inwestowane na rynku kapitałowym. Składka emerytalna takiej osoby trafia natomiast w całości do ZUS, począwszy od składki za lipiec 2014 r.
Kolejny okres wyboru dotyczący składki emerytalnej miał nastąpić od 1 kwietnia do 31 lipca 2020 r. (odwołano ze względu na stan epidemii), a następne co 4 lata. W tych okresach członkowie OFE (którzy nie będą jeszcze w tzw. suwaku bezpieczeństwa) znów mogli zdecydować o tym, gdzie będzie trafiać ich składka emerytalna. W innych terminach nie można składać takiego oświadczenia.
3. Kto będzie wypłacał emerytury ze środków zgromadzonych w OFE? Co to jest „suwak bezpieczeństwa”?
Całość emerytury dożywotniej wypłacać będzie ZUS ze środków zgromadzonych w ramach powszechnego systemu emerytalnego. Będzie to wynikało z faktu, że całość środków - również tych gromadzonych na rachunku w OFE - w momencie osiągnięcia wieku emerytalnego przez ubezpieczonego będzie w ZUS. Stanie się tak w związku z tzw. „suwakiem bezpieczeństwa”. To okres, podczas którego będzie realizowane stopniowe, comiesięczne przekazywanie środków z OFE do ZUS i zapisywanie ich wartości na indywidualnym subkoncie ubezpieczonego.
Proces „suwaka”, tj. umarzania środków i przekazywania ich do ZUS, rozpoczyna się na 10 lat przed uzyskaniem wieku emerytalnego (lub mniej, jeśli członek funduszu ma obecnie mniej niż 10 lat do emerytury). W tym okresie składka emerytalna ubezpieczonego trafiać będzie tylko do ZUS.
4. Czy mogę wypłacić całość lub część środków z OFE - teraz lub w chwili osiągnięcia wieku emerytalnego?
Nie. Zarówno w ZUS, jak i OFE środki są gromadzone celem wypłaty comiesięcznych, dożywotnich świadczeń emerytalnych i nie podlegają wcześniejszej wypłacie. Środki przekazane z OFE do ZUS w ramach tzw. „suwaka bezpieczeństwa” (do osiągnięcia wieku emerytalnego wszystkie środki ubezpieczonego zostaną przeniesione z OFE do ZUS) zwiększą wartość wypłacanej z ZUS emerytury.
5. Czy mogę nie uczestniczyć w tzw. „suwaku bezpieczeństwa” i pozostawić całość środków w OFE do osiągnięcia wieku emerytalnego oraz kierować w tym czasie składkę do OFE?
Nie. „Suwak” uruchamia się z mocy prawa (ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych). Członkowie OFE nie mają możliwości decydowania o wstrzymaniu „suwaka” czy przesunięciu jego startu na inny moment. Jednocześnie w tym okresie cała składka będzie trafiać do ZUS i przepisy nie przewidują, by ubezpieczony mógł zdecydować inaczej.
6. Czy środki gromadzone w OFE są dziedziczone? A co ze środkami na subkoncie ZUS?
Zarówno środki gromadzone w OFE, jak i na subkoncie w ZUS podlegają dziedziczeniu.